A gyermekek életkora 5 és 18 év között változott, többségük iskolás- kisiskolás korú volt.

- 16 fő látássérült gyermek (vak, gyengénlátó, halmozottan sérült)
- 6 fő segítő ép gyermek
- 13 fő tanulásban akadályozott gyermek
- 7 fő autizmussal élő gyermek
- 11 fő értelmileg akadályozott gyermek
- 5 fő hiperaktív, figyelemzavaros gyermek

Egyéb résztvevők:
A táborokban összesen 14 fő vett részt önkéntes segítőként. A gyermekek fejlesztéséről 4 fő lovasterapeuta, 1 fő fejlesztő pedagógus, 1 fő hidroterapeuta, 2 fő kézműves- finommozgás fejlesztő, 1 fő logopédus, 1 fő szomatopedagógus, 1 fő gyógytornász, 6 fő gyógypedagógus gondoskodott. Munkánkat segítette 1 fő gyógypedagógiai asszisztens, 2 fő nevelő tanár, 2 fő állandó lovasterápiás segítő.

A négy hét élményterápiás tábort a résztvevő gyermekek sajátosságainak, életkorának megfelelően, különböző vezérfonalra fűzve, más-más tematikával terveztük meg, ezáltal is segítve a terápiás céljaink elérését. A tematikák kialakításában a korábbi évek élményterápiás tapasztalatait is beépítettük, továbbá figyelembe vettük alapítványunk különleges adottságait. A táborok a Magyar Lovasterápia Szövetség fóti lovasterápiás központjában valósultak meg.
Mind a négy tábor fő eleme a ló és a lovaglás nyújtotta élmények és tapasztalatok.

"Lókötők"lovas tábor látássérült gyermekek részvételével

 

 

A MOL Új Európa Alapítvány támogatásával 2012. június 18-22. között Szüle Eszter intenzív terápiás tábort vezetett 22 vak és halmozottan sérült gyermek számára.

A tábor keretét egy "mese" adta, melyben a gyerekek mindegyike saját jelmezt készített magának, majd csapatokat alkotva közösen kellett az akadályokat legyőzniük napról napra, különböző bátorságpróbákon keresztül eljutni a célig. A csapatokban egyaránt megtalálhatóak voltak indiánok, királylányok,varázslók, de akadtak cicák, kutyák sőt különböző bogarak is. A próbatételek lovon és ló nélkül egyaránt zajlottak, ügyességi valamint kitartást, bátorságot igénylő feladatok végrehajtásával. A történetet a gyerekekkel közösen találtuk ki a hét folyamán. A fóti terápiás központ kiváló helyszínt nyújtott e feladatok kivitelezéséhez (szenzoros park, kalandpark, vár, játszótér, fűszerkert stb.) Minden sikeres próbatétel után egy "fabatka" járt, s természetesen a cél a legtöbb fabatka összegyűjtése volt csapatonként. A hetet egy vetélkedő zárta, melyben felidéztük a hét összes programját kérdések formájában, összegezve a héten szerzett új ismereteket.
Szüle Eszter
Gyógypedagógus-lovasterapeuta
Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája,
Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye,
Diákotthona és Gyermekotthona

„ Honfoglalás” tábor 2012. 07.02.-07.  Bozori Gabriella vezetésével

 


A táborban 12 fő különböző típusú sérült gyermek vett részt: tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autizmussal élő, és halmozottan sérült.
A különböző terápiás foglalkozások vezetésében 8 fő terapeuta/ gyógypedagógus vett részt (lovasterapeuta, szomatopedagógus, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, logopédus). Munkánkat 5 fő önkéntes segítő és 2 fő állandó lovasterápiás segítő tette könnyebbé.

Az 5 napos tábor ideje alatt a gyermekek összesen 60 gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna foglalkozáson, 36 kreatív foglalkozáson, 12 manuális fejlesztésen, 24 kognitív fejlesztésen, 12 íjászaton, 48 mozgásfejlesztésen, és 12 zene- ének foglalkozáson vettek részt. A terápiás foglalkozások mellett egyéb programok színesítették a táborozók mindennapjait: fürdés, mászóvár, kalandpark, játszótér, sorversenyek stb.
A tábor alapötlete azt a célt szolgálja, hogy a gyerekek további ismereteket szerezzenek történelmünkről, a magyar nép eredetéről, természetesen játékos formában, képességeiknek, életkoruknak megfelelő szinten. Mivel a magyarok történelme elválaszthatatlan a lovakétól, így a lovasterápiás fejlesztő foglalkozások is szerves részeit alkották a tábor programjának. Emellett megismerték a gyermekek a honfoglaló magyarok életmódját, ételeiket, szokásaikat, hit és mondavilágukat, harcmodorukat, jellemző ruházatukat, fegyvereiket, ékszereiket, lószerszámdíszeiket, temetkezési szokásaikat. A kreatív foglalkozásokon elkészítettünk egy igazi „jurta falut” anyag lovakkal, figurákkal, tűzrakhellyel, levendulával töltött, saját maguk által festett illatzacskót, turulos medált, rovásírásos medált készítettek a gyerek. Egy délután meghívtuk a szülőket is egy közös programra, ahol a finom lepény mellett a gyerekek megkóstolhattak kölesből készült ételeket is, gitár és szintetizátor kísérettel kedvenc dalaikat énekelhették el, a bátrabbak még verseket is szavaltak. A külsős terapeuták is a Honfoglalás témájához kapcsolódva építették fel.
A tábor ideje alatt a gyerekek megtapasztalhatták a közös tervezés és megvalósítás, az együttműködés, valamint az egészséges versengés egyensúlyának megvalósítását.
Bozori Gabriella
gyógypedagógus-lovasterapeuta

„Lovasterápia és drámajáték” tábor 2012. 07.09.-013.  Kissné Hatvani Erika vezetésével

 


Hódmezővásárhely Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Iskola tanulói, valamint az Aranyossy Ágoston Általános Iskola Alapítványának versenyzője (12 fő). A táborlakók összetétele rendkívül heterogén életkor és fogyatékosság mértékének tekintetében. (Életkor: 10-16 év. Értelmi fogyatékosság: 8 fő tanulásban akadályozott, 3 fő értelmileg akadályozott és 1 fő kevert specifikus fejlődési zavarú.)
A tábor programjainak megvalósításában 5 fő terapeuta (gyógypedagógus, lovasterapeuta, gyógytornász), valamint 2 fő segítő vett részt.

A táborlakók közösen kutatták a régmúlt emlékeit, fedezték fel a honfoglalás kori mondákat, és a fehér ló történetén keresztül Pannónia elfoglalását. A kutató munka több színtéren zajlott (könyvek, internet, saját élmény, kézműves tevékenység, mozgásos tevékenységek, lovaglás, zenehallgatás, kognitív és manuális fejlesztés)
A táborlakóknak alkalmuk nyílt a komplex fejlesztésen belül:
•    önkiszolgálás erősítésére (önálló tisztálkodás, étkezések előkészítése, takarítás, saját ruházat rendben tartására)
•    lovaglási ismeretek megerősítésére (lóápolás, lovaglás, lovastorna)
•    kézműves tevékenységben, manuális készségek javítására, kreativitás fejlesztésére (jelmez, süveg, íj, meghívó, díszlet, poszter készítés)
•    mozgásos tevékenységekben, mozgáskoordináció fejlesztésére, fizikai erőnlét, állóképesség fejlesztésére (sorverseny, kötélpályán áthaladás, vízi torna)
•    kiránduláson, szabadidős tevékenységben, saját élmény szerzése a fehér ló útjáról (erdőjárás, íjazás, térképolvasás, horgászás, számháború, rajzpályázat, zenehallgatás)
A táborlakóknak az egy hét alatt lehetőségük nyílt megismerkednie a honfoglalás kori emberek életével, kultúrájával, szokásaival, kiváló környezetben, jól képzett lovakkal. A projektzárón előadásra került a fehér ló mondája, melyen a gyerekek saját készítésű jelmezekben szerepeltek. A hét folyamán a meghívott terapeuták tették még színesebbé, élménydúsabbá a résztvevők számára felejthetetlenné a táborban eltöltött időt.
Köszönjük a táborozási lehetőséget.
Kissné Hatvani Erika
igazgató helyettes

„ Hupikék törpikék” tábor 2012. 07.16.-20.  Bozori Gabriella vezetésével


A táborban 12 fő különböző típusú problémával gyermek vett részt: tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autizmussal élő, és halmozottan sérült gyermekek.
A különböző terápiás foglalkozások vezetésében 8 fő terapeuta/ gyógypedagógus vett részt (lovasterapeuta, szomatopedagógus, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, logopédus). Munkánkat 5 fő önkéntes segítő és 2 fő állandó lovasterápiás segítő tette könnyebbé.

Az 5 napos tábor ideje alatt a gyermekek összesen 60 gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna foglalkozáson, 36 kreatív foglalkozáson, 12 manuális fejlesztésen, 24 kognitív fejlesztésen, 48 mozgásfejlesztésen, foglalkozáson vettek részt. A terápiás foglalkozások mellett egyéb programok színesítették a táborozók mindennapjait: fürdés, mászóvár, kalandpark, játszótér, sorversenyek stb.
A mese kerettörténetét a jól ismert „Hupikék Törpikék” mese adta. A tábor során a Törpikék számos kalandba keveredtek, számos nehéz helyzetet, problémát kellett megoldaniuk, de ebben mindig segítségükre voltak „Táltos paripáik”. Kalandjaik során sokféle nehézséggel találkoztak, de, mint a mesében is Törp Papa mindig segítségükre sietett. Emellett használtak varázseszközöket is: titkos főzetek, varázs patkó, varázspálca stb. A tábor során a lovasterápiás foglalkozások kiegészültek különböző kreatív foglalkozásokkal, amelyeken a gyerekekkel közösen elkészítettük Apraja Falvát a gomba házikókkal, mindenki készíthetett magának mozgatható Hupikék Törpikék figurát és a Törpikék kék színű paripáját is. Mindenki a maga által választott szerepnek megfelelően elkészítette jelmezét és jellegzetes használati eszközeit. A kreatív foglalkozásokon az agyagozás a festés, a vágás, a ragasztás a finommozgás koordináció fejlesztését szolgálta. A gyerekeknek sok esetben a maguk által választott szerepnek megfelelően kellet viselkedniük az egyes szituációkban. Mindez elősegítette a képzeleti működés, a szociális kapcsolatok, a szerepjáték, és a kreativitás fejlődését. A kognitív foglalkozások során Hupikék Törpikés foglalkoztató feladatlapok megoldásán keresztül fejlesztettük a vizuális észlelést, az alak-forma állandóság kialakulását, az íráskészség, a problémamegoldás és a megfigyelőképesség fejlődését. A mozgásfejlesztő foglalkozások a téri tájékozódás, az egyensúly, a ritmus, a mozgáskoordináció, a célirányos, a helyzetnek megfelelő adekvát mozgások létrejöttét segítették. A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna foglalkozásokon is igyekeztünk a komplex gyógypedagógiai fejlesztésre helyezni a hangsúlyt. A szenzoros park használata során igyekeztünk a gyerekeket sokféle szenzoros tapasztalathoz juttatni annak érdekében, hogy a szenzoros ingerfeldolgozás zavarai csökkenjenek náluk.

Ezúton is köszönjük a MOL Új Európa Alapítvány támogatását, melynek segítségével ezen a nyáron sikerült sok kis gyermeknek nem csak élményekben gazdag, hanem terápiás szempontból is nagyon tartalmas nyári tábort szerveznünk, komplex élményterápiás programot megvalósítanunk.