A gyermekek életkora 5 és 18 év között változott, többségük iskolás- kisiskolás korú volt.
- 16 fő látássérült gyermek (vak, gyengénlátó, halmozottan sérült)
- 6 fő segítő ép gyermek
- 13 fő tanulásban akadályozott gyermek
- 7 fő autizmussal élő gyermek
- 11 fő értelmileg akadályozott gyermek
- 5 fő hiperaktív, figyelemzavaros gyermek
Egyéb résztvevők:
A táborokban összesen 14 fő vett részt önkéntes segítőként. A gyermekek fejlesztéséről
4 fő lovasterapeuta, 1 fő fejlesztő pedagógus, 1 fő hidroterapeuta, 2 fő kézműves-
finommozgás fejlesztő, 1 fő logopédus, 1 fő szomatopedagógus, 1 fő gyógytornász,
6 fő gyógypedagógus gondoskodott. Munkánkat segítette 1 fő gyógypedagógiai asszisztens,
2 fő nevelő tanár, 2 fő állandó lovasterápiás segítő.
A négy hét élményterápiás tábort a résztvevő gyermekek sajátosságainak, életkorának
megfelelően, különböző vezérfonalra fűzve, más-más tematikával terveztük meg,
ezáltal is segítve a terápiás céljaink elérését. A tematikák kialakításában a
korábbi évek élményterápiás tapasztalatait is beépítettük, továbbá figyelembe
vettük alapítványunk különleges adottságait. A táborok a Magyar Lovasterápia Szövetség
fóti lovasterápiás központjában valósultak meg.
Mind a négy tábor fő eleme a ló és a lovaglás nyújtotta élmények és tapasztalatok.
"Lókötők"lovas tábor látássérült gyermekek részvételével
A MOL Új Európa Alapítvány támogatásával 2012. június 18-22. között Szüle Eszter
intenzív terápiás tábort vezetett 22 vak és halmozottan sérült gyermek számára.
A tábor keretét egy "mese" adta, melyben a gyerekek mindegyike saját jelmezt
készített magának, majd csapatokat alkotva közösen kellett az akadályokat legyőzniük
napról napra, különböző bátorságpróbákon keresztül eljutni a célig. A csapatokban
egyaránt megtalálhatóak voltak indiánok, királylányok,varázslók, de akadtak cicák,
kutyák sőt különböző bogarak is. A próbatételek lovon és ló nélkül egyaránt zajlottak,
ügyességi valamint kitartást, bátorságot igénylő feladatok végrehajtásával. A
történetet a gyerekekkel közösen találtuk ki a hét folyamán. A fóti terápiás központ
kiváló helyszínt nyújtott e feladatok kivitelezéséhez (szenzoros park, kalandpark,
vár, játszótér, fűszerkert stb.) Minden sikeres próbatétel után egy "fabatka"
járt, s természetesen a cél a legtöbb fabatka összegyűjtése volt csapatonként.
A hetet egy vetélkedő zárta, melyben felidéztük a hét összes programját kérdések
formájában, összegezve a héten szerzett új ismereteket.
Szüle Eszter
Gyógypedagógus-lovasterapeuta
Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája,
Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye,
Diákotthona és Gyermekotthona
„ Honfoglalás” tábor 2012. 07.02.-07. Bozori Gabriella vezetésével
A táborban 12 fő különböző típusú sérült gyermek vett részt: tanulásban akadályozott,
értelmileg akadályozott, autizmussal élő, és halmozottan sérült.
A különböző terápiás foglalkozások vezetésében 8 fő terapeuta/ gyógypedagógus
vett részt (lovasterapeuta, szomatopedagógus, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus,
logopédus). Munkánkat 5 fő önkéntes segítő és 2 fő állandó lovasterápiás segítő
tette könnyebbé.
Az 5 napos tábor ideje alatt a gyermekek összesen 60 gyógypedagógiai lovaglás
és lovastorna foglalkozáson, 36 kreatív foglalkozáson, 12 manuális fejlesztésen,
24 kognitív fejlesztésen, 12 íjászaton, 48 mozgásfejlesztésen, és 12 zene- ének
foglalkozáson vettek részt. A terápiás foglalkozások mellett egyéb programok színesítették
a táborozók mindennapjait: fürdés, mászóvár, kalandpark, játszótér, sorversenyek
stb.
A tábor alapötlete azt a célt szolgálja, hogy a gyerekek további ismereteket
szerezzenek történelmünkről, a magyar nép eredetéről, természetesen játékos formában,
képességeiknek, életkoruknak megfelelő szinten. Mivel a magyarok történelme elválaszthatatlan
a lovakétól, így a lovasterápiás fejlesztő foglalkozások is szerves részeit alkották
a tábor programjának. Emellett megismerték a gyermekek a honfoglaló magyarok életmódját,
ételeiket, szokásaikat, hit és mondavilágukat, harcmodorukat, jellemző ruházatukat,
fegyvereiket, ékszereiket, lószerszámdíszeiket, temetkezési szokásaikat. A kreatív
foglalkozásokon elkészítettünk egy igazi „jurta falut” anyag lovakkal, figurákkal,
tűzrakhellyel, levendulával töltött, saját maguk által festett illatzacskót, turulos
medált, rovásírásos medált készítettek a gyerek. Egy délután meghívtuk a szülőket
is egy közös programra, ahol a finom lepény mellett a gyerekek megkóstolhattak
kölesből készült ételeket is, gitár és szintetizátor kísérettel kedvenc dalaikat
énekelhették el, a bátrabbak még verseket is szavaltak. A külsős terapeuták is
a Honfoglalás témájához kapcsolódva építették fel.
A tábor ideje alatt a gyerekek megtapasztalhatták a közös tervezés és megvalósítás,
az együttműködés, valamint az egészséges versengés egyensúlyának megvalósítását.
Bozori Gabriella
gyógypedagógus-lovasterapeuta
„Lovasterápia és drámajáték” tábor 2012. 07.09.-013. Kissné Hatvani Erika vezetésével
Hódmezővásárhely Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Iskola tanulói, valamint
az Aranyossy Ágoston Általános Iskola Alapítványának versenyzője (12 fő). A táborlakók
összetétele rendkívül heterogén életkor és fogyatékosság mértékének tekintetében.
(Életkor: 10-16 év. Értelmi fogyatékosság: 8 fő tanulásban akadályozott, 3 fő
értelmileg akadályozott és 1 fő kevert specifikus fejlődési zavarú.)
A tábor programjainak megvalósításában 5 fő terapeuta (gyógypedagógus, lovasterapeuta,
gyógytornász), valamint 2 fő segítő vett részt.
A táborlakók közösen kutatták a régmúlt emlékeit, fedezték fel a honfoglalás
kori mondákat, és a fehér ló történetén keresztül Pannónia elfoglalását. A kutató
munka több színtéren zajlott (könyvek, internet, saját élmény, kézműves tevékenység,
mozgásos tevékenységek, lovaglás, zenehallgatás, kognitív és manuális fejlesztés)
A táborlakóknak alkalmuk nyílt a komplex fejlesztésen belül:
• önkiszolgálás erősítésére (önálló tisztálkodás, étkezések előkészítése,
takarítás, saját ruházat rendben tartására)
• lovaglási ismeretek megerősítésére (lóápolás, lovaglás, lovastorna)
• kézműves tevékenységben, manuális készségek javítására, kreativitás fejlesztésére
(jelmez, süveg, íj, meghívó, díszlet, poszter készítés)
• mozgásos tevékenységekben, mozgáskoordináció fejlesztésére, fizikai erőnlét,
állóképesség fejlesztésére (sorverseny, kötélpályán áthaladás, vízi torna)
• kiránduláson, szabadidős tevékenységben, saját élmény szerzése a fehér ló
útjáról (erdőjárás, íjazás, térképolvasás, horgászás, számháború, rajzpályázat,
zenehallgatás)
A táborlakóknak az egy hét alatt lehetőségük nyílt megismerkednie a honfoglalás
kori emberek életével, kultúrájával, szokásaival, kiváló környezetben, jól képzett
lovakkal. A projektzárón előadásra került a fehér ló mondája, melyen a gyerekek
saját készítésű jelmezekben szerepeltek. A hét folyamán a meghívott terapeuták
tették még színesebbé, élménydúsabbá a résztvevők számára felejthetetlenné a táborban
eltöltött időt.
Köszönjük a táborozási lehetőséget.
Kissné Hatvani Erika
igazgató helyettes
„ Hupikék törpikék” tábor 2012. 07.16.-20. Bozori Gabriella vezetésével
A táborban 12 fő különböző típusú problémával gyermek vett részt: tanulásban
akadályozott, értelmileg akadályozott, autizmussal élő, és halmozottan sérült
gyermekek.
A különböző terápiás foglalkozások vezetésében 8 fő terapeuta/ gyógypedagógus
vett részt (lovasterapeuta, szomatopedagógus, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus,
logopédus). Munkánkat 5 fő önkéntes segítő és 2 fő állandó lovasterápiás segítő
tette könnyebbé.
Az 5 napos tábor ideje alatt a gyermekek összesen 60 gyógypedagógiai lovaglás
és lovastorna foglalkozáson, 36 kreatív foglalkozáson, 12 manuális fejlesztésen,
24 kognitív fejlesztésen, 48 mozgásfejlesztésen, foglalkozáson vettek részt. A
terápiás foglalkozások mellett egyéb programok színesítették a táborozók mindennapjait:
fürdés, mászóvár, kalandpark, játszótér, sorversenyek stb.
A mese kerettörténetét a jól ismert „Hupikék Törpikék” mese adta. A tábor során
a Törpikék számos kalandba keveredtek, számos nehéz helyzetet, problémát kellett
megoldaniuk, de ebben mindig segítségükre voltak „Táltos paripáik”. Kalandjaik
során sokféle nehézséggel találkoztak, de, mint a mesében is Törp Papa mindig
segítségükre sietett. Emellett használtak varázseszközöket is: titkos főzetek,
varázs patkó, varázspálca stb. A tábor során a lovasterápiás foglalkozások kiegészültek
különböző kreatív foglalkozásokkal, amelyeken a gyerekekkel közösen elkészítettük
Apraja Falvát a gomba házikókkal, mindenki készíthetett magának mozgatható Hupikék
Törpikék figurát és a Törpikék kék színű paripáját is. Mindenki a maga által választott
szerepnek megfelelően elkészítette jelmezét és jellegzetes használati eszközeit.
A kreatív foglalkozásokon az agyagozás a festés, a vágás, a ragasztás a finommozgás
koordináció fejlesztését szolgálta. A gyerekeknek sok esetben a maguk által választott
szerepnek megfelelően kellet viselkedniük az egyes szituációkban. Mindez elősegítette
a képzeleti működés, a szociális kapcsolatok, a szerepjáték, és a kreativitás
fejlődését. A kognitív foglalkozások során Hupikék Törpikés foglalkoztató feladatlapok
megoldásán keresztül fejlesztettük a vizuális észlelést, az alak-forma állandóság
kialakulását, az íráskészség, a problémamegoldás és a megfigyelőképesség fejlődését.
A mozgásfejlesztő foglalkozások a téri tájékozódás, az egyensúly, a ritmus, a
mozgáskoordináció, a célirányos, a helyzetnek megfelelő adekvát mozgások létrejöttét
segítették. A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna foglalkozásokon is igyekeztünk
a komplex gyógypedagógiai fejlesztésre helyezni a hangsúlyt. A szenzoros park
használata során igyekeztünk a gyerekeket sokféle szenzoros tapasztalathoz juttatni
annak érdekében, hogy a szenzoros ingerfeldolgozás zavarai csökkenjenek náluk.
Ezúton is köszönjük a MOL Új Európa Alapítvány támogatását, melynek segítségével ezen a nyáron sikerült sok kis gyermeknek nem csak élményekben gazdag, hanem terápiás szempontból is nagyon tartalmas nyári tábort szerveznünk, komplex élményterápiás programot megvalósítanunk.