· 12 fő mozgásban akadályozott kisgyermek (CP, mozgáskoordinációs problémák, MCD)
· 15 fő látássérült kisgyermek (gyengénlátó és vak)
· 4 fő autizmussal élő gyermek
· 9 fő értelmileg akadályozott gyermek
· 7 fő hiperaktív, figyelemzavaros gyermek
· 5 fő tanulásban akadályozott gyermek
· 3 fő beszéd és részképesség problémás gyermek
A gyermekek életkora 5 és 18 év között változott, többségük iskolás- kisiskolás korú volt.
A táborokban összesen 22 fő vett részt önkéntes segítőként.
A gyermekek fejlesztéséről 4 fő lovasterapeuta, 1 fő fejlesztő pedagógus, 1 fő hidroterapeuta, 4 fő kézműves- finommozgás fejlesztő, 1 fő logopédus, 1 fő szomatopedagógus, 3 fő gyógypedagógus gondoskodott.
A négyszer egy hetes élményterápiás tábort a korosztályok és a résztvevő gyermekek sajátosságainak megfelelően, más-más tematikával terveztük meg, ezáltal segítve a terápiás céljaink elérését. A tematikák kialakításában a korábbi évek élményterápiás tapasztalatait is beépítettük, továbbá figyelembe vettük alapítványunk különleges adottságait. A táborok a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat fóti Lovasterápiás Központjában valósultak meg.
Mind a négy tábor fő eleme a ló és a lovaglás nyújtotta
élmények és tapasztalatok voltak.
„Barátom a ló”- című tábor kisiskolásoknak
Ebben a táborban 7-12 éves pszichés zavarral küzdő, illetve fogyatékkal élő (tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autizmussal élő, hiperaktív és magatartás problémás) gyerek vett részt (összesen 12 fő).
A tábor célja a lovakkal, a lovak testfelépítésével, életmódjával, takarmányozásával, gondozásával kapcsolatos meglévő ismeretek elmélyítése, kiszélesítése és átültetése a mindennapi gyakorlatba. Nagyon fontos, hogy a gyerekek megtanulják, és megtapasztalják, hogy a ló nem csak egy élőlény, aki a gondoskodásunkra szorul, hanem cselekvő társunk, segítőnk a mindennapi munkában. Ismereteket szereztek az állatorvos, a kovács, a lovász, a belovagló és a lovas edző munkájáról. Megismerték a lovak jelzéseit, az egymás közötti szociális kapcsolataik jellemzőit, viselkedésüket. A lovakhoz és a terápiás lovagláshoz kapcsolódó foglalkozásokat olyan kreatív foglalkozások egészítették ki, melyek középpontjában szintén a ló állt, pl. agyagozás (edények lovas motívumokkal), gyurma figurák, istállómakett készítése, a lovak mozgásának megörökítése fényképeken és videón, a mozgások megfigyelése, közös és egyéni élményrajzok (különböző technikákkal) a lóhoz fűződő élményekről, érzelmekről. A gyerekek a népi kismesterségekkel, kézműves tevékenységekkel is megismerkedhettek: bőr ékszereket, ajándékokat, hajcsatokat, karkötőket és ló sörénydíszeket készítettek. Megismerkedtek az agyagozással és a sógyurmázással. Az alkotásokból a tábor végén kis kiállítást rendeztünk. A gyerekek történeteket találtak ki a lovakról, a lovak és az ember kapcsolatáról, melyekhez illusztrációkat is készítettek. A komplex fejlesztés érdekében különböző kiegészítő terápiás foglalkozásokon (mozgásfejlesztés, nagy és finommozgások koordinációja, beszéd és kognitív fejlesztés, magatartás és viselkedésszabályozás) vettek részt a gyerekek. A tábor során megtapasztalták a közös munka, a közös tevékenység örömét, a kooperációt, a felelősséget, a gondoskodást, az empátiát, a türelmet, a kitartást, az önfegyelmet, és a következetességet. Sok pozitív megerősítéshez jutottak, önbizalmuk növekedett, énképük pozitívan változott.
„Dzsungel Könyve” tábor
Ebben a táborban 5-12 éves pszichés zavarral küzdő illetve fogyatékkal élő (tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autista, hiperaktív és magatartás problémás és figyelemzavaros) gyerek vett részt (összesen 13 fő).
A tábor kerettörténete a Dzsungel Könyve című regény feldolgozására épült. A táboros hét során a gyerekek megismerték a történetet, megismerkedtek a regény szereplőivel. Ezután mindenki szerepet választott magának, elkészítettük a szerepnek megfelelő jelmezeket és álarcokat. Készítettünk egy közös, nagy őserdős képet, melyet benépesítettünk az ott lakó állatokkal. A Dzsungel Könyve című musical zenéjére táncos, mozgásos koreográfiát készítettünk, majd egy lovas bemutatót terveztünk meg, és gyakoroltunk be együtt. A kreatív foglalkozások keretében készítettünk növényekből és agyagból egy „igazi őserdőt” melybe agyag állatokat költöztettünk. A táboros hét egy zenés- táncos- jelmezes-lovas bemutatóval zárult, melyre a szülőket is meghívtuk. A lovasterápiás és a kreatív foglalkozások mellett sor került kognitív fejlesztésre, nagy- és finommozgás, téri tájékozódás fejlesztésére. A szabadidős programok során a gyerekek sokat fürödtek, játszottak a játszótéren és a kalandparkban, közösen szalonnát sütöttünk, sorversenyt szerveztünk, zenét és mesét hallgattunk.
„Nomád- kaland tábor” kiskamaszoknak
Bentlakásos táborunkban 15 fő 6-18 éves súlyos fokban látássérült gyermek vett részt, mely gyermekekből 5 fő állami gondozott. A táborban 4 fő gyógypedagógus, 1 fő gyógypedagógus - lovasterapeuta, és 1 fő népi játszóház vezető működött közre, akiknek a munkáját még 2 fő gyermekfelügyelő, valamint 1 fő dajka segítette.
A tábor egy olyan
komplex terápiás lehetőséget nyújtott számunkra, mely során a gyógypedagógiai
lovaglás és lovastorna mellett lehetőségünk nyílott olyan programok szervezésére,
melyek megvalósítása a hétköznapokban nem oldható meg, illetve a látássérült
gyermekek számára a természet és az állatokkal való bánásmód közelebbi
megismerését tették lehetővé. További céljaink között szerepelt a gyermekek
önállósodásának fejlesztése, illetve az együttműködési készségük, a „csapatszellem”
kialakítása. Természetesen a fő szerep a lovaglásé, illetve a lovakkal való
foglalkozásé volt (ápolás, etetés, itatás, legeltetés stb.), de a tábor egyéb
más programokat is felkínált a gyerekek számára:
-Jurta sátrakban alvás
-„Élelemszerzés” (pl: krumpli
kiásása, paradicsom és paprika szedése palántáról, stb.), majd együtt
főzés bográcsban,
-Kenyérlángos készítés (gyúrás,
dagasztás)
-Csapatok szervezése, versenyek
-Kincsek keresése (erdőben,
patakban)
-Kézműves foglalkozások
-Mesejáték lóval
-Éjszakai túra
-Játéklehetőség a kalandparkban
és a játszótéren
-Fürdési lehetőség a
kismedencében
-Kirándulás a Gyermekváros
területén
-Fagyizás stb.
-Esténként a nap és a csapatok
értékelése, illetve a tábor lezárásakor eredményhirdetés
A tábor során a látássérült gyermekek olyan élményekben, kalandokban részesültek, amelyek a hétköznapi életben nem valósulhatnak meg. Az ilyen jellegű ismeretek megszerzésére, ahol a verbalizmusból (tartalom nélküli fogalom) igazi „kézzelfogható” élmények, kalandok válhatnak, kevés lehetőség adódik gyermekeink számára.