A résztvevő gyermekek életkora 5 és 18 év között változott, többségük iskolás- kisiskolás korú volt.
- 18 fő látássérült gyermek (vak, gyengénlátó, halmozottan sérült)
- 14 fő tanulásban akadályozott gyermek
- 7 fő autizmussal élő gyermek
- 10 fő értelmileg akadályozott gyermek
- 6 fő hiperaktív, figyelemzavaros gyermek
A táborokban összesen 23 fő vett részt önkéntes segítőként. A gyermekek fejlesztéséről
4 fő lovasterapeuta, 1 fő fejlesztő pedagógus, 1 fő hidroterapeuta, 2 fő kézműves-
finommozgás fejlesztő, 1 fő logopédus, 1 fő szomatopedagógus, 1 fő gyógytornász,
4 fő gyógypedagógus gondoskodott. Munkánkat segítette 3 fő gyógypedagógiai asszisztens,
1 fő gyermekfelügyelő.
Látássérült gyermekek nyári tábora
Idén második éve rendeztük meg lovas-kaland táborunkat látássérült gyermekek
számára, ezúttal 18 résztvevő volt. Sikerként könyveltük el, hogy a tavalyi évben
táborozó gyermekek kivétel
nélkül nagyon készültek az ideire is, a tanév során sokszor elevenítették fel
élményeiket. A tavalyi évhez képest a táborozó gyermekek száma 5 fővel bővült.
A tábor során kitűzött céljainkat sikerült megvalósítani amellett, hogy gyermekeink
számára élményekben gazdag programokat kínáltunk.
A lovasterápiás foglalkozások mellett idén is nagy hangsúlyt fektettünk az állatokkal
való helyes bánásmód kialakítására és a környezetünkkel, a természettel kapcsolatos
ismeretek nyújtására, megtapasztalására. Konkrét példák:
- állatok etetése, evési szokások
- lovak ápolása, fürdetése
- legeltetés
- állatok viselkedése különböző szituációkban
Természet megtapasztalása:
- különböző növények vizsgálata (fák, virágok, bokrok, fűszernövények)
- gyümölcsszedés
- faággyűjtés
- séta patakban és patak parton
Célkitűzéseink között szerepelt a vak gyermekek önkiszolgálásának, önállósodásának
és tájékozódásának fejlesztése is, melyre e tábor keretei nagyon jó lehetőséget
biztosítottak számunkra:
- közös bevásárlások
- zöldségfélék pucolása, vágása
- tészta gyúrása, dagasztása
- tűzrakás
- közös főzés
- tájékozódás új környezetben megadott támpontok alapján
- környezet felfedezése, elrejtett kincsek keresése
A csapatok kialakítása során a gyermekek együttműködési készsége fejlődött, társas
kapcsolataik erősödtek, sikerélményekben gazdagodtak.
A tábor alatt a gyermekek jurta sátrakban aludtak, mely további élményt jelentett
számukra. Szerencsére az időjárás is nekünk kedvezett, így a teljes idő alatt
a szabad levegőn tartózkodhattunk.
„Kincses sziget” tábor
A táborban főleg tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, tanulási és
magatartásproblémás gyermekek, valamint autizmussal élő gyermekek vettek részt.
(12 fő kisiskolás- iskolás korosztály 6-12 éves kor)
A tábor kerettörténetét a Kincses sziget története adta. A gyerekekkel a történet
alapján együtt megrajzoltuk a kincses sziget térképét, majd egy közös nagy képet
készítettünk a szigetről. A hét folyamán a kincskeresés, a sorversenyek, a túrák
során a gyerekeknek számos próbát kellet teljesíteniük, míg eljutottak a kincses
szigetre és megtalálhatták a kincseket. A területünkön lévő szigetet együttesen
rendeztük be kincses szigetnek, de a sziget időnként kalózhajó fedélzeteként is
szolgált. A gyerekek a jól teljesített feladatok jutalmául a hét során arany tallérokat
gyűjthettek a saját kis kincses ládájukba. A hét végén értékeltük mindenki teljesítményét.
A táborban kiemelt szerepet kapott a téri tájékozódás fejlesztése: a térképrajzolás,
valamint a térkép alapján történő tájékozódás, útvonalak követése stb. A tábor
alapját a gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna: a lóápolás, a szerszámozás,
lovaglás futószáron, önállóan, vezetett lovon, a szenzoros parkban, valamint a
csoportos gyógypedagógiai lovastorna foglalkozások képezték. Ezeket a foglalkozásokat
egészítették ki a meghívott terapeuták által tartott kreatív, mozgásfejlesztő,
kognitív fejlesztő, finommotorika fejlesztő, testséma és beszédfejlesztő foglalkozások.
A tábor élményekkel teli programokat nyújtott a gyermekek számára.
„Western tábor”
A western táborban a Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzat Aranyossy
Ágoston Óvoda, Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
és Nevelési Tanácsadó óvodai, iskolai egységének tanulói, (12 fő). A táborlakók
összetétele rendkívül heterogén életkor és fogyatékosság mértékének tekintetében.
(Életkor: 9-17 év. Értelmi fogyatékosság: 1 fő kevert specifikus fejlődési zavarral
rendelkező, 8 fő tanulásban akadályozott, 3 fő értelmileg akadályozott.)
A „vadnyugat kis lovasai” a kézműves foglalkozások során cowboy kalapot, indián
ékszereket készítettek, kötelet fontak, lasszót készítettek. A vadnyugati kalandtúra
során aranyat mostak, lasszóztak, horgásztak, nyomkereső túrát szervezetek, átkeltek
a kanyonon átvezető függőhidakon (kalandpark). A vadnyugati ügyességi játékok
során volt patkódobó, talicskatoló verseny, vízi pisztoly csata. Megismerkedtek
a vadnyugat hőseivel: az indiánokkal, a cowboyokkal, és az aranyásókkal. A tábor
programját egy projectzáró lovas program, valamint rajzverseny zárta. A táboros
hét során nagy hangsúlyt fektettünk a játékok mellet az önellátás, önkiszolgálás
fejlesztésére (reggeli, ebéd, vacsora előkészítés, terítés, elpakolás, mosogatás,
rendrakás, saját ruhák, felszerelések, körlet rendben tartása).
A tábor alatt cél az egészséges versengés és az együttműködés egyensúlyának megtapasztalása,
az énhatékonyság megélése, ugyanakkor a közösséghez tartozás megtapasztalása.
A tábor programját a gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna foglalkozásokon kívül
egyéb terapeuták (fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus, mozgásteraputa) tették még
színesebbé, a terápiás céloknak megfelelően.
„ Kalandok lóval és ló nélkül” című tábor
Ebben a táborban 6-15 éves pszichés zavarral küzdő gyerekek illetve fogyatékkal
élő (tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autizmussal élő, hiperaktív,
magatartás problémás és figyelemzavaros) gyerekek vettek részt (12 fő.)
A tábor során a résztvevőknek különböző kalandokon, próbatételeken kellett túljutniuk,
a csapatokban való versengés során lehetőségük volt az egyéni teljesítmények kibontakoztatására,
de a közösségi élmények, az együttműködés, az egymás segítésének, az egyéni erősségek,
különbségek megtapasztalására is.
A különböző kalandok, próbatételek megvalósításhoz nagyon jó lehetőséget teremtettek
központunk természeti feltételei: bátorságpróba a kalandparkban, gyógynövények
gyűjtése,
felismerése (gyógynövényspirálon), kincskeresés az erdőben, a mászóvár elfoglalása
számháború keretében). A lovasterápiás fejlesztés keretében számos lovas vetélkedő
lebonyolítására volt lehetőség: sorversenyek, csapatváltóversenyek, önálló lovaglás
verseny, lovastorna verseny egyénileg és csapatban, lovas tájékozódási verseny.
A mindennapi készségek képességek jól fejleszthetőek voltak az önállóságot igénylő
versenyek és feladatok során. A szabadidős
tevékenységek keretében strandröplabdázásra, sorversenyekre, fürdésre került sor.
A szülőket is igyekeztünk bevonni a táboros élményekbe, hiszen közös uzsonnát
szerveztünk velük. A tábor programjában résztvevő terapeuták fejlesztő foglalkozásaikra
is játékos szellemben készültek: volt kreatív foglalkozás, vízitorna, mozgásfejlesztés
kognitív fejlesztés is.
Ezúton is köszönjük a MOL Új Európa Alapítvány Gyermekgyógyító programjának támogatását, amely nélkül ezek a táborok nem jöhettek volna létre.